top of page

רעיונות. מחשבות.

טיפים. הדרכות.

Image by uve sanchez

 אוצרות של אדריכלים

Image by Andrew Buchanan

מתחת לבלטה. 

  • Facebook
  • White Pinterest Icon
  • White YouTube Icon
  • White Instagram Icon

סקצ'אפ בשירות הקיימות - או - חם לי! חייבת צל!


קיימות באדריכלות | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
ניילון - לתלות כביסה נגד הרוח

לפני כמה שנים (על מי אני עובדת, לפני כמה עשורים) ביקרתי חברים בקיבוץ לוטן. מקום נידח על כביש הערבה. קיבוץ שדיבר אקולוגיה וסביבה לפני שרובנו בכלל הכרנו את המושג. אני זוכרת את הקיבוצניקית שתלתה שקיות ניילון רחוצות לייבוש. על החבל. ליד הגופיות והתחתונים.

זו נראתה לי בזמנו הזיה של חום באמצע הערבה. היום אני משערת שאותה בחורה היתה מתחלחלת מלהיזכר בכך שפעם תלתה שקיות ניילון. לא כי חצתה את הקווים והפכה לצרכנית פלסטיק אדוקה, אלא בגלל שזירווויסטרים אמיתיים לא יעזו לקבל לידיהם ניילון. לא בשנת 2020.


אני לא כזו. מודה, יש לי ניילון נצמד בבית ואפילו כמה שקיות שהגיעו איכשהו מהסופר. ואם אני בחוץ וחם – לא אהסס לקנות לי קפה קר בכוס חד פעמית (זה לא שלא אתבאס מכך שלא חשבתי להביא מהבית את הכוס התרמית השווה שלי, אבל בכל זאת אקנה).

אבל אני בכל זאת לא כזו כופרת. בהרבה מההחלטות והפעולות שלי יש מחשבה על הסביבה ועל ההשלכות של בחירותי עליה:

שקיות בד לירקות ולפירות, שימוש חוזר בצנצנות, גינה פרמקלצ'רית ללא ריסוסים או דשא סינטטי, ועוד הרבה. ואפילו פתחתי קבוצה עירונית של שכנים ושכנות, למסירה של חפצים ועודפים מהגינה. קבוצה פעילה ושוקקת מסירות ועזרה הדדית.

וזה עוד לפני שהתחלתי לדבר על החשיבה הסביבתית והאורינטציה הקהילתית שמלוות אותי בכל תכנון של פרויקט.

קיימות באדריכלות | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
שקיות בד לירקות - 0% ניילון

ובמסגרת כל ההתעסקות הזו בהפחתה, וברגישות סביבתית, נולד אצלי חלום. חלום קטן וסביבתי.

ובחלומי – כל בנאדם על פני הגלובוס מוסיף ליומיום שלו אקט סביבתי. קטן, גדול, משמעותי או זניח – צעד קטן לכיוון הנכון. ואז עוד אחד, ואולי עוד כמה.

מישהו שמעכשיו יאמר "לא תודה" לשקית בחנות ויקח בידיו את המוצר שקנה. מישהי שמחליטה שפעם בשבוע תלך ברגל לאסוף את הילד מהגן. משפחה שמחליפה את הטיסה לחו"ל בטיול רגלי ארוך בארץ.


בנייה ירוקה | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין

בעקבות החלום הזה, אני מפתחת בימים אלו סדנה שבה אציע יעוץ ותמיכה למי שירצה לצעוד איתי כמה צעדים בכיוון הזה: צעדים אדריכליים "גדולים" כמו תכנון מערכת מים אפורים או בחירת חומרי בנייה ירוקים, צעדים אנושיים קטנים כמו הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים או הגברת ניצול המזון וצמצום בזבוזו.


ובינתיים? בינתיים משתפת איתכם מקטע אחד מהתכנית: מדריך כתוב ומצולם המסביר כיצד ניתן להשתמש בתוכנת המידול "סקצ'אפ" על מנת לחשב את ההצללות הנכונות לבית שלכם. או בעברית – איך תדעו מה גודל הגגון שכדאי לבנות מעל החלון כדי ששמש הצהריים הדרומית תפסיק לצלות לכם את הבית בקיץ.


המדריך הזה הוא מתבקש. כי כבר כתבתי כאן על הדרכים החכמות לקבל בית נעים חמים או קריר (בהתאם לעונה) תוך ניצול (לא ציני!) של קרני השמש. וכבר כתבתי כאן על סקצ'אפ (וחלקכם פגשו אותי ברשת להדרכת סקצ'אפ למתחילים). ועכשיו – מתבקש לשלב בין השניים ולהראות לכם איך להשתמש בשני בכדי להשיג את הראשון.

צפירת הרגעה קטנה לנלחצים מהאתגר – בחרתי ללמד בדיוק את הכלים הנדרשים לבדיקה הספציפית הזו – לא יותר ולא פחות. כך, מצד אחד לא תסתבכו בלימוד מעמיק של התוכנה "רק" כדי לבדוק איתה את ההצללה בבית שלכם, ומצד שני – זו תהיה התחלה מעולה להמשך לימוד של התוכנה בעצמכם או תוך שימוש בסרטוני הדרכה מתקדמים יותר.


אפשר להתחיל?

את המבוא, העקרון והרעיון של ההצללה – אפשר לקרוא כאמור בפוסט הרשימה - 3 שיטות בכדי לשכנע את הבית שלכם להיות נעים - בחורף חם בקיץ קר.

וכאן אציג את התכל'ס – איך עושים ומה עושים.

מי אמר סוכת גפנים ולא קיבל?


1. מ-ו-ד-ד-י-ם!

בשלב הראשון צריך למצוא את המידות והכיוון של הפתחים בבית. אם יש לכם תכנית של הבית – כי קיבלתם מהקבלן או מהאדריכל או מהבעלים הקודמים – זה אידאלי.

אם לא – קחו מטר, עפרון ונייר, ורצוי עוד זוג ידיים (של מישהו אחר) ועברו על כל החדרים הפונים החוצה – מדדו את הפתחים, גובה ורוחב, ורשמו לעצמכם את המידות.

בעיני הכי פשוט לצייר סקיצה עקרונית של הדירה ולהלביש עליה את הפתחים. שרטטתי עבורכם דוגמה:


תכנון בנייה ירוקה | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין

אם כמו אצלי יש חזיתות “שבורות” בהן יש קירות שקועים ביחס לאחרים (סימנתי ב* בשרטוט)- כדאי גם למדוד את אורך השקע שכן יש לו משמעות בהצללת הפתחים של האזור השקוע. בקיצור – ככל שיהיו לכם יותר מידות הבדיקה שלכם תהיה יותר מדויקת. הגיוני בסה”כ.

אם החזית “שטוחה” או שטוחה ברובה, די במידות הפתחים והמרחקים ביניהם פחות חשובים.

סימנת V? כדאי לשתות כוס מים קרים ולהמשיך לשלב הבא.


2. סקצ'אפ – נעים מאוד

את התוכנה בצורתה החינמית (והחוקית כמובן) ניתן להשיג בשתי דרכים:

הורדה של גרסתSketchUp Make 2017 בקישור הזה (מחייב מחשב של 64ביט)

או

עבודה אונליין במיקום הזה

את ההדרכה עשיתי בגרסת האונליין כי היא זמינה לכולם ללא תלות במחשב עליו עובדים, ולא דורשת התקנה. הכלים בגרסה להורדה רבים יותר, ומסודרים קצת שונה, אבל העקרונות לעבודה זהים.

אז נכנסים, נרשמים, כל הטררם, ופותחים קובץ חדש. נעים מאוד.

מכאן – כדי שיהיה יותר ברור – צילמתי עבורכם את ההדרכה לבנייה בתוכנה:


3. אז מה אפשר לעשות עם כל המידע שהשגנו?

טוב ששאלתם.

עכשיו צריך לבנות. או לשתול. או לקרוא לבעל מקצוע.

כי אם אתם צריכים הצללה מעל הפתח – היא יכולה להיות פרגולה, גגון, אולי סוכת גפנים.

ואם מולו – חומה, גדר, שבכה או צמח.

מחשבים עושים לכם חום? אין לכם את הכח לכל התהליך המורכב הזה, ועדיין השמש מציקה לכם בויטרינה? שתלו עץ נשיר או גפן מול החלון או לצדו, ודאגו עם השנים שהענפים או הזמורות יטפסו אל מעל הפתח, יצלו עליו בקיץ וישאירו מקום לקרני השמש לחדור בחורף. ולא חייבים גינה. גפן יכולה לצמוח נהדר במיכל גדול במרפסת.

אצלנו החלון הדרומי זכה בעץ משמש שבקיץ מפנק אותנו בצל ובפירות, ובחורף עושה סטריפטיז ומאפשר לקרני השמש הנעימות להגיע לחלון.

בנייה ירוקה | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
והויטרינה של הסלון – היא זכתה בסוכת גפנים עם שפע של פרי וצל שהולך ומזדחל לו ומכסה כבר כמעט את כל השלד.

סומכת עליכם שתמצאו את הפתרון המתאים ליכולות ולרצונות שלכם.

בהצלחה.


אתם קוראים את הפוסט הזה בחורף מכורבלים בפוך? אולי זה העיתוי המתאים לפוסט העוסק בטיפים לתאורה נכונה ושנכתב לאור נרות.


רוצים שנעבוד ביחד? או שאכין עבורכם את הבדיקה? צרו קשר ונדבר!

יש לכם צל מושלם על הבית? אשמח לראות! העלו תמונה לתגובות!



הפוסט נכתב במקור כמדריך עבור אתר "בידיים" הנהדר. אחרי שתמצו היטב את מה שקורה כאן מתחת לבלטה - אתם מוזמנים לבקר גם שם




301 צפיות
bottom of page