top of page

רעיונות. מחשבות.

טיפים. הדרכות.

Image by uve sanchez

 אוצרות של אדריכלים

Image by Andrew Buchanan

מתחת לבלטה. 

  • Facebook
  • White Pinterest Icon
  • White YouTube Icon
  • White Instagram Icon

צמחים להמונים – סקר המשתלות הקטן

גידול צמחי בית – גם אתם יכולים

.

נולדתי בג'ונגל.

בגבעתיים.

בקומה שישית.

לא היו שם קופים או עצי בננה. אבל היו שם שרכים, ספטיפיליום, פוטוסים ועוד. אני זוכרת את השעוונית הזוחלת, שנבעה מעציץ קטן על ראש קיר במטבח. אמי היתה גוזמת מידי פעם את הענפים שהגיעו לרצפה ומוסיפה אותם למעלה לתוך העציץ. הצמח הזה היה מבחינתי כמו קוסם המוציא מטפחות מהפה בשרשרת בלתי נגמרת.

צמחים - חשבתי שזה בסיסי כמו הקירות, ושככה זה.

ג'ונגל אורבני בבית ילדותי | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
....שנות השמונים בג'ונגל שלנו. משמאל - שעוונית זוחלת. וזוחלת. וזוחלת

אח"כ גדלתי, עזבתי את הבית.

בהתחלה טיפחתי במרפסת הדירה השכורה עציצים ואדנית תבלינים, אבל בשלב מסוים עברתי לדירה אפלולית בלי מרפסת ואיכשהו הצמחים נעלמו מביתי.

רק לפני כמה שנים, כשכבר חיינו זמן מה בבית הקבע החצי-משופץ שלנו, פתאום נזכרתי בג'ונגל והתחשק לי. אז קניתי כמה צמחים, מצאתי לי כמה מיכלים מתאימים והתחלתי לגנן אותם בעצמי. מאז, בכל פעם שאני יושבת לי בסלון, ומבטי נופל על אחד מבני טיפוחי, אני מחייכת לעצמי. משהו פנימי, לא מוסבר ולא מוגדר, פרפר של אושר.

צמחי בית - תכשיט בחדר | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
הפינה המשמחת שלי. צבעים בצמחי בית מושגים בעיקר בזכות עלים מגוונים. פרחים לא יסתדרו בדרך כלל עם אור במשורה

כשהתחלתי לחשוב על הפוסט הזה, היה לי ברור שאזכיר גם את רן אלדמע. רן אלדמע היה המחנך שלי בתיכון. בתחילת כתה ט' ערך לנו סדנת הכנה למבחנים. עברו אי אלו שנים מאז ואני עדיין זוכרת את הטיפ הכי מגניב – אחרי זמן מה של חרישה עם הספרים והמחברות, לכו למקרר, הוציאו לכם מהמגירה פלפל ירוק ובהו בו זמן קצר. הטענה שלו היתה שהירוק עוזר למוח להירגע ולקבל אנרגיה.

אז למה לי לבהות בפלפל ירוק אם אפשר לגדל פילדנדרום?


יש בדיחה (ואני גרועה בבדיחות אז סליחה מראש), השואלת מה משותף לרופאים ולאדריכלים. התשובה: על הטעויות של כולם מכסה הצמחיה.

ואני חושבת, שעם כל הכבוד לבדיחה – הצמחיה צריכה להיות שם גם כשהאדריכלות מצוינת. אני לא יודעת אם זה משהו שטבוע בנו עוד מימינו ביערות, או פשוט מהטיולים השבועיים של פעוטון "מונה" לשדה הסביונים, אבל אני חושבת, שטבע בתוך הבית, גם אם גרים בקומה שישית בלב עיר סואנת, מביא שלווה, חיוך ויופי. קשה לי לדמיין מצב בו צמח לא יעשיר ויוסיף לחדר.

ולא – לא חייבים אצבעות ירוקות או תואר בבוטניקה – אפשר לגדל צמח גם בלי לדעת כמעט כלום, ולהצליח. החוכמה היא לבחור את הצמח משתף הפעולה הנכון לכם ולמקום בו הוא יוצב, ולקבל עצה טובה ממישהו שמבין.


לכן אספתי לכם טיפים מכמה מאנשי המשתלות המובילות בארץ. משתלות שכיף להיכנס ולשוטט בהן וגם נותנות באהבה ובמקצוענות את העצה הטובה לבחירת צמח ולטיפול בו.


ולפני שהן יכנסו לתמונה, הנה שני הפני שלי , בכובע האדריכלית ובכובע בעלת עציצים גאה כאחד–

סנסיווריה | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
זו למשל הבייבי סנסיווריה שלי - היא עוד תגדל, תעבור למיכל גדול, תמצא מקום חדש. בינתיים היא התחפשה לארנב

1. זכרו שהצמח הוא פריט העיצוב היחיד בבית שמשתנה (חוץ מההון האנושי כמובן) – קניתם צמח קטן – קחו בחשבון שיבוא יום והוא יגדל. אולי כבר לא יתאים למקום בו הצבתם אותו, או יסתיר משהו אחר, או יצטרך לעבור מהמיכל המהמם שהוא שתול בו לעציץ גדול יותר– זה לא אמור להפחיד אתכם. זה הטבע. תזרמו. אם זה מפחיד אתכם, בחרו צמחים בצימוח איטי כך שעד שהיום הזה יגיע, כבר תקשרו אליהם מספיק כדי שזה לא יפריע לכם אלא רק יאתגר.


טיפים לגידול צמחי בית | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
הצמח הזה היה "תקוע" וכל עלה חדש כמש. העברתי למקום מוצף באור ויש לבלוב משמח

2. אם צמח שהגיע מהמשתלה לפני כמה ימים או שבועות נראה פתאום הרבה פחות טוב- נסו לשנות לו את התנאים – יותר אור-פחות אור, יותר מים או פחות, אולי לרסס קצת במים מזוקקים את העלווה. תמיד אפשר להתיעץ בקבוצות ג'ונגל אורבני. יש שם אנשים מבינים שישמחו לעזור (וגם תמונות נהדרות שיתנו לכם רעיונות איך אפשר לשלב עציצים בעיצוב הבית ובחיים). לדוגמה זו קבוצה שאני אוהבת: אורבן ג'ונגל By גברת עם צמחים.


פוטוס צמח מתחשב | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
בהמלצת יודעי דבר "גנבתי" ענף של פוטוס למקלחת עם החלון הצפוני והאור המועט. אני זוכרת פוטוס ענק שחי על מים בלי אדמה. נראה איך הוא יתפתח

3. אחד האתגרים שבגידול צמחי בית הוא אור. כלומר העדר אור. לכן בחרו מראש צמח שמתאים לתנאי התאורה במקום אליו הוא מיועד – אפשר לעקוב אחר מצב האור לאורך היום ולבוא עם המידע להתיעצות במשתלה. אפשר גם להביא תמונה של המקום.




















ועכשיו לאורחים, שמבינים אלפי מונים יותר ממני בצמחים ובגידולם. כולם ממשתלות ידועות שאני מכירה באופן אישי או שקיבלתי עליהן המלצות חמות. לא רק על האיכות ועל המבחר, אלא גם על הייעוץ המקצועי מכל הלב שתוכלו לקבל בהן.


השתתפו בפרויקט –

לירון קריגר ממשתלת סלונר

צוקי מ-GRDN Plant shop by Bicicletta

יואב מלצר ממשתלת מלצר

שירה ממשתלת הגן הירוק

קובי עטר ממשתלת כפר עידוד

יסמין משדות -משתלה


בסוף הפוסט תוכלו למצוא פרטים נוספים על המשתלות, כולל שעות פתיחה, כתובת ועוד.

שאלתי את כולם את אותן שאלות, והנה התשובות שלהם:


1. מהם 3 צמחי הבית האהובים עליכם ?


צוקי מ-GRDN:

מרנטה פסקינטור - נראית כמו יצירת אמנות מצוירת במכחול. כבר שאלו אותי אם העלים אמיתיים מרוב שהיא יפיפייה.

מונסטרה דליסיוסה- משמחת לבב אנוש. כל עלה שצומח מרגש אותנו כל פעם מחדש.

פוטוס - פשוט צמח יפיפה וקל לגידול, מה צריך יותר מזה. מספיק לקנות אחד ולא צריך לקנות יותר פוטוס לעולם. (ואני מוסיפה – מבחינתי הוא הצמח של סבתא, ועוד תשמעו עליו כאן בהמשך...)


שירה מהגן הירוק:

סחלב- יוקרתי ומיוחד.

סנסיוורה- חזק, מתאים גם למקום חשוך, מסנן את האויר בבית.

אנטוריום- פריחה משגעת לאורך זמן.

צמחי בית שמומחים אוהבים | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
GRDN מימין לשמאל : סנסיוורה וסחלב של הגן הירוק. מרנטה ומונסטרה של

קובי מכפר עידוד מנה את האשיננטוס , הקלתיאה והדנדרוביום.


ואילו לירון מסלונר ציינה את הפפרומיה, המונסטרה והדרצנה בזכות עמידותם והעובדה שהם מוסיפים עניין לכל בית.


יואב ממלצר אוהב את הזמיה- בזכות היותה הכי חזקה ומצליחה גם בבתים שאין בהם הרבה אור, את הספטפילום- שגם הוא צמח חזק, אוהב אור ונותן פריחה, ואת דקל אריקה- שנותן תחושה של ג'ונגל. הכי טוב ג'ונגל.


יסמין משדות:

בייבי פילאה – יפה, אסתטית וקלה לגידול. פילאה האם מוציאה שתילי תינוקות בחורף שהסינים נוהגים לתת לילדיהם. זקוקה למקום מואר, ליד חלון.

סליגנלה – אחד השרכים הכי יפים ומיוחדים. מתאים למקום מואר בבית, השקיה מרובה וקרקע לחה.

אשיננטוס מונה ליזה -צמח נשפך ויפה, בעל עלים מבריקים בשרניים ופריחה חורפית אביבית בצורת חצוצרות אדומות. הענפים יכולים להישפך מהעציץ עד 80 ס״מ. נחוץ לו מקום מואר בבית.

צמחי בית שמומחים אוהבים | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
מימין לשמאל : מונה ליזה, סליגנלה ובייבי פילאה של שדות, פפרומיה, דרצנה ומונסטרה של סלונר

2. מהו לדעתכם צמח הבית האידאלי לגנן המתחיל? איך מטפלים בו?


:GRDN

אי אפשר שלא להגיד- פוטוס. מלך ההתחלות הטובות. מוסיף הרבה ירוק, לא רגיש לשום דבר מיוחד וקשה לפספס איתו. הפוטוס כפרעליו אוהב סביבה מוארת ללא שמש ישירה. הכי טוב יהיה להשקות אותו כשהאדמה שלו מתייבשת. הוא ישמח לניקוי העלים מאבק מדי פעם וגיזום יעודד אותו לצמוח יותר. הוא נשפך וממלא את החלל בירוק, ומגיע בכמה גוונים. מאד קל להשריש ולייחר מחדש לעציץ נוסף, שזה הכי כיף שיש.


פוטוס - צמח למתחילים | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
פוטוספלצת של סלונר

סלונר:

פוטוס זהוב- (epipremnum pinnatum aureum) באנגלית נקרא קיסוס השטן.

הוא צמח ממשפחת הלופיים בעל עלים בצורת לב. במצבים מסוימים העלים שלו יכולים לגדול למימדים מפלצתיים של עד מטר אורך! הפוטוס יודע לתפקד גם כצמח מטפס וגם כצמח נשפך. מתאים לאיזורים בבית בהם אין תאורה חזקה או אפשרות להשקות בצורה סדירה. לא מפונק ונותן תמורה ענקית. קל לריבוי ולהשרשה. ירוק כל השנה. ניתן לגדל גם במרפסת. זקוק להשקיה מעטה, רק כאשר המצע מתייבש. הוא יכול לחיות בתנאי תאורה נמוכה- תנאי תאורה של צל מלא ועד חצי צל (יכול להיות במעט שמש בוקר או אחר הצהריים). יש לציין שעליו רעילים בבליעה לבני אדם ולבעלי חיים.


שדות:

פוטוס- הבאנקר של הצמחים, קל להשרשה ותמיד נראה במיטבו ללא מאמץ מיוחד מצידו. צמח חזק ועמיד, בעל צימוח מהיר. ביכולתו לטהר את האוויר בבית. למקומות מוצלים עד חשוכים. במקום חשוך הפוטוס יהיה ירוק ופחות מגוון בעלים. מומלץ לדשן פעם בחודש ולקטום את הענפים הארוכים כדי לעודד צימוח צפוף. השקיה: כמו רוב צמחי הבית, כשהשכבה העליונה של האדמה מתייבשת. אסור לאכול את הפוטוס.


כפר עידוד:

פוטוס - סלחן... השקייה מועטה , לתת לו דרור , דשן פעמיים בשנה (דשן בשחרור איטי).


מלצר:

פוטוס- הכי קל לתחזוקה - השקייה מועטה אחת לשבוע, משתפל יפה ולכן מתאים גם למדפים.


אין ספק שפוטוס הוא הכוכב למתחילים. גם אני התחלתי – גנבתי מחמותי כמה ענפים (יש לה קילומטרים של פוטוס), שמתי בבקבוק יפה עם מים, ובינתיים הם ככה באמבטיה. נראה מה יצמח מזה.


אבל אם זה לא מה שבא לכם (ובעיני חשוב קודם כל שתחבבו את הצמח) הגן הירוק מציע אלטרנטיבה: סנסיוורה - נקרא גם לשון החותנת, מסנן את האוויר בבית, חזק ושורד, חסכוני בהשקיה (תמונתו מופיעה בשאלה הקודמת). ולירון מסלונר ממליצה על בן הדוד של הפוטוס - הסינגוניום.


3. מהו לדעתכם צמח הבית הטוב ביותר לגידול במקומות עם מעט מאוד אור?


סלונר:

זמיקולה- ZAMIOCULCAS- צמח ממשפחת הלופיים עם עלים מבריקים. גדל במקומות ללא תאורה טבעית כגון משרדים או חדרי שירותים, צורך מעט מאד מים ויפה לאורך כל השנה.

צמחים לחדרים חשוכים | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
זמיה של הגן הירוק

הגן הירוק:

זמיה קוקולוס


כפר עידוד:

זמיה קוקולוס, סנסיווריה מגוונת


מלצר:

זמיה


שדות:

סנסווירה/כידונן/"לשון החותנת"- הצמח גדל גם במקומות חשוכים מאוד, אך יעדיף הצללה חלקית בכדי שיראה במיטבו. לצמח מעלות רבות: צמח מטהר אוויר בבית, חסכוני במים בשל עליו הבשרניים, קל לריבוי ויפה. ישנם עשרות סוגים של סנסווירה. חשוב לציין שאסור לאכול את הסנסווירה- היא רעילה.


: GRDN

זמיה קוקולוס. הזמיה מרשימה מאד והעלים מבריקים ובוהקים. היא שורדת גם סביבה חשוכה ויש לה אחלה שם.


שורה תחתונה – זמיה (שכל משתלה קוראת לה בשם קצת אחר) או סנסיווריה יהיו נהדרות בחדר השירותים האפלולי שלכם.


4. מהו צמח הבית הכי מפתיע לדעתכם, ולמה?


שדות:

אגלונמה אדומה. המוכרת בדרך כלל היא האגלונמה הירוקה, אך מסתבר שיש גם אחות אדומה, "למה לא סיפרת שאחותך יפה ממך". האגלונמה האדומה בעלת עלווה מגוונת/צבעונית בעיקר גווני אדום. היא זקוקה למקום מואר בבית, ללא שמש ישירה, ומתגמלת בצימוח שופע ומרהיב. היא מחזיקה שנים בתנאים מתאימים. (באופן כללי ניתן לומר שצמחים בעלי עלווה ירוקה מתאימים יותר לצל מאשר בעלי העלווה הצבעונית/מגוונת).


כפר עידוד:

סחלב צימבידיום


:GRDN

אלוקסיה זברינה מנומרת- כמו שזה נשמע זה גזע מנומר ומהמם שבסופו מחכה לכם עלה ענק! פשוט מטורף.


מלצר: סחלבים


שירה מהגן הירוק בחרה בבת שבע- פרחים מיוחדים תלת מימדיים שפורחים לאחר שהצמח בן כמה שנים.


לירון מסלונר סיפרה על צמחים כגון קלתאה או מרנטה ממשפחת המרנטיים, שהם יפים בצורה מפתיעה וגם עמידים יחסית. למרות שבדרך כלל צמחים פורחים או צבעוניים לא יהיו עמידים כמו צמחים ירוקים, מהניסיון שלנו הקלתאה והמרנטה שורדות. למרנטה יש עלים עם דוגמאות שגורמות לנו להתפעל מפאר היצירה.


צמחי בית מפתיעים ומרגשים | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
GRDNמימין לשמאל : אגלונמה של שדות, מגוון קלתאות של סלונר ואלוקסיה זברינה מנומרת עם צוקי מ

5. תנו טיפ!


הגן הירוק: לא להשקות הרבה - עודף מים יותר גרוע מחוסר, תאהבו את הצמחים והם יחזירו לכם אהבה.


הטיפ ממשתלת סלונר הוא - רוב צמחי הבית מתים כתוצאה מעודף אהבה! פשוט משקים אותם יותר מידי. אז אם אתם אוהבים צמחי בית- כמו בשיר של סטינג "if you love somebody set them free " או במקרה הזה- פשוט תנו להם להתייבש בין ההשקיות. צמחי בית גם ישמחו לדישון נוזלי מועשר בחנקן ואשלגן.

לירון הוסיפה עוד עצות שימושיות - מומלץ להגיע למשתלה רצינית להתייעצות לגבי צמחי בית. ניתן אפילו לצלם את הבית או הפינה בה אתם רוצים להניח את הצמחים וכך יוכלו לסייע לכם. אפשר גם להביא תמונות מפינטרסט או מאינסטגרם עם ה# URBAN JUNGLE או HOUSEPLANTS.


צוקי מ GRDN אומר, שאמנם זה נשמע קצת מוזר אבל מומלץ להשקות את הצמחים במים שהשרו בהם קטניות!

טיפ נוסף- מומלץ לשנות את המיקום של העציצים לפי העונות בהתאם לצורך של הצמחים באור ורגישותם לקור.


במלצר ממליצים: השקייה מועטה, הרבה אור, אחת לשנה לשטוף את הצמח טוב עם הרבה מים.


שדות: נוסחה מנצחת: אור ללא קרינת שמש ישירה - השקיה עד נגירה - דישון סדיר - החלפת מצע שתילה והגדלת עציץ פעם בשנה - גיזום כשצריך. ליצירת לחות מרססים במים מזוקקים את העלים במיוחד בצמחים הטרופיים. והרבה אהבה לצמחים!


והטיפ שלי: כשאתם במשתלה – צלמו את הצמח עם השלט הנושא את שמו ואת הוראות הטיפול – תודו לי אחר כך.


שורה תחתונה - אהבה לא חונקת, השקייה מדודה, טיפול 10,000 אחת לשנה, ולהשרות קטניות (זה בריא!)


עד כאן מה שסיפרו לי במשתלות.


אבל.

לא חייבים להתחיל מיד בגדול.

גם צמח קטן על המדף ליד החלון הוא התחלה טובה.

ענף של פוטוס שקיבלתם מסבתא, חתיכת סוקולנט שגזמתם מהשכן, בטטה שהשרשתם בצנצנת עם מים. כל אלו התחלות טובות וזולות.

גם לא חייבים ישר עציץ יוקרתי – אפשר להשתמש במיכלים מגוונים שמסתובבים לכם ממילא בבית. פחית מתכת, קומקום ישן, ספל חרסינה. הכל הולך. ובתנאי שתאפשרו ניקוז הולם: כדאי לשתול את הצמח בעציץ פלסטיק פשוט עם חורי ניקוז בתחתית, ושישב בתוך הכלי היפה מבלי לגעת בקרקעית (אם משום שהוא נשען על שולי הכלי ואם משום שמתחתיו ממקמים כמה אבנים בתוך הכלי) כדי שהוא לא יטבע במי ההשקייה.

חשוב להציץ אחרי ההשקיה ולבדוק האם יש לרוקן מים מהכלי.

אני כבר שנים גוזמת אצל חמותי את הקודקודים של הסוקולנטים (יש לה מבחר נהדר) ונועצת אותם בכלים קטנים או בגינה בצל. בהתחלה מקפידה על לחות קלה אבל אח"כ שוכחת להשקותם באופן כללי והם עדיין שורדים. ואם לא – תמיד יכולה לחדש.

אגב, סוקולנט במיכל קטן ואלגנטי הוא מתנה מקסימה וסביבתית. הרבה יותר משמחת בעיני מקרם גוף או מזר פרחים.

(בהקשר זה אציין, שמנסיוני, במקרה של סוקולנטים אין הכרח שיהיה ניקוז למיכל השתילה – אני פשוט משקה בטיפות ספורות והם מחזיקים היטב במשך שבועות ללא השקייה. אולי לא מתפתחים מאוד – אבל לפעמים זה גם יתרון)


מיכלים לששתילה בבית | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
פעם לקראת ראש השנה פתחתי מפעל בטון ביתי למתנות. גם פחית אבקת חלב יכולה להפוך לעציץ נהדר

אני בטוחה שאם רק תעזו, הצמחים יכניסו לכם שמחה לבית וללב. ואפילו לא צריך להוציא אותם לטיול 3 פעמים ביום.


תודה רבה לכל המשתלות שהשתתפו בפרויקט. תוכלו למצוא את כולן במפה הזו שהכנתי עבורכם: מפת המשתלות המומלצות של מתחת לבלטה


משתלת סלונר מתארחת | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין

הוקמה ב 1988 על ידי ציפי ובראין סלונר – שני אגרונומים המתמחים בגידול צמחי בית וגן. כיום עובדים במשתלה גם שלושת ילדיהם, בוגרי הפקולטה לחקלאות והמרכז האקדמי רופין. המשתלה כוללת חממת צמחי בית, חממת צמחי גן וגן הדגמה, ונחשבת לאחת המשתלות המקצועיות והוותיקות בארץ. התפיסה הכללית שלנו היא שעל משתלות מכירה להעניק ללקוח מידע אמין באמצעות אנשי מקצוע, שילוט ודפי מידע. אנו רואים חשיבות רבה בשמירה על איכות ובריאות הצמחים שבמשתלה, שמירת רמה מקצועית גבוהה של עובדי המשתלה ושילוט ברור ומסודר של כל הצמחים במשתלה. המשתלה מעוצבת כגן מוצל בו ניתן לטייל בין ערוגות הצמחים, העצים ובריכות הנוי. ניתן ללמוד את שמות הצמחים ותנאי גידולם מהשילוט המפורט, מדפי המידע והקטלוגים וכמובן – לבחור את הצמחים שמתאימים לכם מתוך מגוון גדול בגדלים שונים. בין הצמחים ניתן למצוא עשבי תבלין, קקטוסים, פרחי עונה, עצי נוי ופרי, צמחים פורחים, שיחים, צמחי מים, צמחי בית ועוד. במתחם הגדול תמצאו גם כל מה שדרוש לגנן המקצועי או החובב המתחיל. במשתלה ניתנים שירותי ייעוץ על ידי צוות של כ-40 עובדים הכולל אגרונומים ואדריכלי נוף מוסמכים, שזירת זרי פרחים לכל אירוע, הזמנות צמחים לגינה חדשה, עטיפת מתנות ועוד. חברי המועדון של המשתלה נהנים מהנחה של 5% על כל קנייה במשתלה, ממבצעים בלעדיים ומדיוור ישיר בדואר ובמייל. לנוחות הקונים מגרש חנייה, שירותים מסודרים, קולר מים קרים לשתייה, ועוד. ההגעה והטיול במשתלה הינם נגישים לאנשים בעלי מוגבלויות.

בכניסה למושב סתריה, על כביש 40 בין רמלה לרחובות. ניתן לרשום בוייז או בגוגל "משתלת סלונר".

שעות פתיחה: ימים א-ה: 08:30-17:00 ו' וערבי חג: 07:30-15:00.


GRDN מתארחים | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין

נמצא בנחלת בנימין בתל אביב, בתוך החצר של הביצ'יקלטה, שזו המסעדה שלנו ואחותנו הגדולה. הביצ'יקלטה קיימת 7 שנים ואת ה GRDN פתחנו באביב שעבר עם שמחה גדולה בלב. הרעיון מאחורי ההקמה היה להכניס קצת ירוק לתוך כל הבטון בעיר, והחלום שלנו היה לשלב בין צמחים לאוכל ושתיה. אנחנו מתמחים בצמחי בית אבל מחזיקים גם תבלינים, צמחי חוץ ושמש בהתאם לעונה. יש לנו קקטוסים מיוחדים וגם כלים יפייפיים לצמחים, בטווח מחירים רחב במיוחד כך שיתאימו לכל כיס. אנחנו מאמינים שצמחים צריכים להיות מיוחדים ומדליקים אבל גם נגישים לקהל הרחב. חוץ מזה, יש אצלינו המון אירועים ושיתופי פעולה עם הביצ'יקלטה. מכירות יד שניה, יריד כריסטמס, מסיבה ורודה הרצאות וסדנאות מדליקות של איך לגדל צמחים בלי להרוג אותם, סדנת מקרמה ועוד ועוד. תמיד כיף לבוא לאכול משהו טעים, לשתות דרינק ולהתחדש בצמח. שילוב מנצח.

נחלת בנימין 29 תל אביב, בחצר האחורית של הביצ'יקלטה. שביל כניסה צדדי ותגיעו למקום קסום בלב העיר.

שעות פתיחה: ימים א,ג,ד,ה: 11:00-19:00 ימים ו ושבת: 11:00-17:00, יום ב - סגור.

משתלת שדות מתארחת | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין

מתנות מהטבע תמהיל מוצרים מעניין, צמחי נוי, עצי פרי, מגוון רחב של שתילים מספקים איכותיים ודקורציה ייחודית לגינה.

כביש 554 בין גן חיים לשדה ורבורג -5 דקות מכ"ס

שעות פתיחה: ימים א-ה: 08:30-17:00 ו' וערבי חג: 08:30-16:00 .



משתלת הגן הירוק מתארחת | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין

משתלה משפחתית בהנהלת אגרונום מקצועי (40 שנה בתחום).

המשתלה נפתחה בשנת 2014 ונותנת דגש על שירות אישי ומקצועי ועל הדרכה שגורמת להצליח בגידול הצמחים. כל מה שקשור לצמחים בבית ובגינה, צוות מקצועי להקמה ושיפוץ גינות. בנין דוד 4 ביתר עילית.

שעות פתיחה: ימים א-ה: 10:00עד שקיעה ו' וערבי חג: 10:00-13:30.

משתלת כפר עידוד מתארחת | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין

משתלה יצרנית טיפולית -משתלת ריבוי, משתלה חברתית, ללא כוונת רווח.

האר"י 51 נתניה, בכפר עידוד.

שעות פתיחה: ימים א-ה: 08:00-17:00 ו' וערבי חג: 08:00-14:00.





משתלה משפחתית בלב עמק חפר שהוקמה בשנת 1977 בכפר ידידיה. החלה כמשתלה קמעונאית צנועה לייצור צמחים עונתיים בלבד, ומאז הלכה והתרחבה. עם השנים גדלה המשתלה הסיטונאית והסבנו את הדגש בייצור מצמחים עונתיים לצמחים רב-שנתיים. היום 80% מן הייצור הוא של צמחים רב-שנתיים ורק 20% הוא של צמחים עונתיים, חלוקה המעידה על תפישתנו הגננית, לפיה יש לעודד את השימוש בצמחים רב-שנתיים עשבוניים. כיום משתלת מלצר היא אחת משלוש המשתלות הגדולות לייצור צמחים רב-שנתיים עשבוניים ומבין המשתלות היצרניות היא מציעה את מבחר הצמחים הרב-שנתיים העשבוניים הגדול ביותר. בשנים האחרונות חלה התרחבות ניכרת גם במשתלה הקמעונאית. במשתלה זו מבחר גדול מאוד של צמחים בדגש מובהק על צמחים רב-שנתיים, צמחי בר ומגוון גדול של צמחים חסכוניים במים המסומנים בסימון מיוחד. כמו כן ניתן להשיג במשתלת המכירה הפרטית מגוון גדול של צמחי בית וכן אביזרים נילווים לגינה ולבית. במשתלת מלצר חרתנו על דגלנו אמינות מקצועית ואנו מפיצים אך ורק צמחים מזוהים שיש לנו מידע לגביהם. קטלוג הצמחים שלנו, שהוא ללא תקדים בהיקפו בארץ, הינו ביטוי מוחשי למדיניות זו.

מושב כפר ידידיה 7 דקות מזרחית מנתניה ניתן לשים ב waze משתלת מלצר .

שעות פתיחה: ימים א-ה: 08:00-16:00 ו' וערבי חג: 08:00-14:00 .

טלפון: 098344382


התחברתם? הולכים לשתול משהו? מוזמנים להציץ בלוח הפינטרסט המלבלב שלי,


לא הצלחתי לשכנע? אתם מוזמנים להכניס אהבה לבית בדרך שונה, עם הדרכה שפרסמתי בפוסט חג של אור ואור של חג. וגם צל. לכבוד חנוכה.

ואפשר להיות ירוקים גם בלי עלים ירוקים – הפחתה, מיחדוש ושימוש חוזר הם דרך נפלאה להתיירק – זה מה שאצלנו עשו לראש השנה


הפוסט מוקדש לאמא שלי, שטיפחה את הג'ונגל של ילדותי, ולחמותי, שמדברת עד היום אל הצמחים (והם מקשיבים, תהיו בטוחים!)

ט"ו בשבט שמח!

צמחי בית ואדריכלות | סטודיו85 | אדריכלית שירי מוטס לוין
לבנדר בחלוני


3,941 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page